jonna springer

En träningsblogg. Mest om löpträning, men även andra grenar får lite utrymme - likaså även annat diverse som hör min vardag till. Vår dotter föddes i juli så en del blir det om träning efter graviditeten och om träning inför mitt nuvarande mål: Stockholm marathon på tiden 3:15.

Fiskars Halloween Run och veckan som gått

Publicerad 2017-11-12 21:53:06 i Allmänt, Löpning, Träning, Tävling,

Har inte blivit av att skriva på en rädig vecka nu, har hållit på med lite skolarbeten på min "överloppstid". Började en kurs i Åbo så förutom att jag åker dit en dag i veckan så kräver den ju sina timmar av arbeten och uppgifter hemma också. Har dock lyckats göra mina träningar som planerat under veckan som gått, och i lördags för en vecka sedan så deltog jag då i Fiskars Halloween Run som jag anmält mig till. Har sprungit ett lopp tidigare i Fiskars, det var ifjol på deras Vappu Run, men rutten skiljde sig en del nu från då. Nu var det mycket backigare, men ändå en kivogare rutt tyckte jag. Jag hade inte för avsikt att köra det här loppet som en tävling, utan som ett lite hårdare träningspass. Det är ändå betydligt lättare att hålla intensiteten uppe när man springer i ett lopp bland andra, än för sig själv. Jag märkte dessutom då vi satte oss i bilen på väg dit, att jag glömt både pulsklocka och telefon hemma, så jag skulle inte ha koll alls på fart eller puls under löpningen. Vilket ändå var helt okej med facit på hand, nu koncentrererade jag mig bara på att hålla ett bekvämt jämnt högt tempo i stället för att lyda/kolla klockan vad farten låg på. Och jag tyckte det lyckades riktigt bra, jag kände att jag hade lite krut kvar de sista kilometrarna, men enligt planen så satte jag inte eld på dem, utan njöt i stället av den fina fiilisen.
 
Lite som dock tog ner på bekvämligheten under löpningen var ju då min utstyrsel som jag valt att springa med... Arrangörerna uppmanade löparna att klä ut sig Halloween till ära, och jag var ju inte sen att nappa på den idén. Innan i veckan då jag var i Åbo var jag på lite shopping och skaffade mig en röd trikådräkt, och så löshorn som jag limmade på huvudet och en svans som fästes baktill. Från takkan nappade jag sedan med eldgaffeln och utstyrseln var komplett! Eller jaa, en pannlampa hade jag ju sedan ännu på huvudet eftersom inte hela banan var upplyst. Världens bästa kostymidé tyckte jag, eftersom det skulle vara bekvämt att springa i en trikådräkt och inte någon nunna eller zombie-klänning eller dylikt, men att dra den där huvan på huvudet var ju kanske inte det fiffigaste med tanke på syretillförseln. Efter de första två kilometrarna var huvan redan full med snor och dregel, och ännu fagrare såg man säkert ut i mål då det kändes som att hela fejset var blött. Dessutom såg det ut som jag sku ha pissat ner mig på grund av någon mystisk svettning i grenen, så åskådarna hade väl där att beundra! Men riktigt roligt och stämningsfullt evenemang måst jag säga! Kom i mål på tiden 31.40 och distansen var 7,3 km. Tempot låg då alltså på ca 4:20/km, så ganska samma som vid Östersjömaraton i Hangö. Det kändes dock lättare nu, så jag vill nog påstå att vi gjort något litet framsteg igen sedan dess. 
Tiden räckte till en tredje plats och så fick jag ju dessutom ett pris för en av de fem löpare med bästa dräkter, inte så illa! Fick en Finland 100-Arabiamugg, som det smakade bra att dricka morgonkaffe ur nästa morgon!
En mindre kul grej med den lördagen var dock att jag vrickade min vänstra fot under uppvärmningen före loppet. Den for nog riktigt ordentligt i runt och det knäppte bara i vristen, så blev lite sur. Har vrickat mina fötter många gånger förut, men oftast brukar det vara höger fot, den vristen är riktigt lös och det brukar inte kännas så mycket när jag vrickar den mera. Vänstern har varit lite bättre, men får se då vad den här gången orsakade.
Följande morgon såg det ut så här trots att jag försökte sätta lite kallt och kompression på. Nu en vecka senare är den ännu svullen, men har nog bra kunnat använda den under veckan, fast det är ömt.
 
Under veckan har jag sedan sysselsatt mig enligt följande:
 
måndag löpning PK 50 min + gym ute 30 min.
tisdag gemensam kvällslänk med OK Raseborg i Västerbyskogen 64 min.
onsdag intervaller 5 x 1000m med 2 min återhämtning + 15 min jogg före och efter
torsdag långlänk 17 min gång + 75 min löpning som var veckans maximi på en gång + 20 min gång.
fredag cirkelträning 30 min och sähly 45 min med OK Raseborg
lördag vilodag
söndag löpning PK 70 min
 
Bild från måndagens träning, sprang till Kvarnträsket och tillbaka.
Tisdagens länk i Österby, var lika fint väder den här veckan som förra veckan. Månen var också mäktigt stor, men lyckades INTE RIKTIGT fånga det på bild...
Onsdagens intervaller valde jag att göra vid sportplan i Karis. Tanken slog mig här tidigare i veckan att dit kan jag ju bra fara med barnvagnen och springa mina hårdare pass. Det vill inte bli till så mycket fart på VK-träningarna på landsvägen när man måste skuffa på vagnen, men vid sportplan kan man ju ställa den på sidan om planen och hela tiden vara i närheten. Har inte varit vid Karis sportplan tidigare, bara i Ekenäs, så var nu denna gång och inspekterade lite utan vagn på kvällstid, men konstaterade att det nog går bra att göra en och annan träning där. Gjorde nu 5 x 1 km intervaller med tempona 4:30 - 4:20 - 4:15 - 4:10 - 4:00, och det kändes riktigt bra. Jag är faktiskt positivt överraskad måste jag säga över hur bra träningen känns just nu, och hur bra kroppen svarar på träningen. Hade tänkt att det skulle vara mycket tyngre, bl.a. för att vi ännu är uppe 2 ggr per natt med dottern och ammar. Men tvärtemot så upplever jag att jag nu har mycket mer energi denna höst än jag haft på flera år innan.
Bild från torsdagens längre pass nere vid Jeppängsvägen vid Långnäs sund. En grå dag, men en väldigt uppfriskande länk!
 
Helgen har nu sen varit lite lugnare, var på lite cirkelträning och sähly till ekenäs på fredagen och höll vilodag på lördag då vi hade lite ölprovning på programmet i stället :) Idag har vi sedan firat första farsdagen i det här huset, i lugna tecken med bl.a. den här lilla laxkakan.
 
 



Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

JonnaÖ

Löper, orienterar, skidar, cyklar, simmar och gymmar, bl.a. Till yrket är jag polis. Brukar även sysselsätta mig med skogspromenader, hantverk, piano & sång, och så läser/lyssnar jag på en hel del böcker. Bor på landsbygden i Raseborg, Finland, med min man, vår dotter och två svarta katter.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela