jonna springer

En träningsblogg. Mest om löpträning, men även andra grenar får lite utrymme - likaså även annat diverse som hör min vardag till. Vår dotter föddes i juli så en del blir det om träning efter graviditeten och om träning inför mitt nuvarande mål: Stockholm marathon på tiden 3:15.

Motgång nummer ett

Publicerad 2018-01-01 20:01:37 i Allmänt, Skador, Träning,

Så är den då här, den första motgången. Hade ju nog räknat med sådana på vägen, men likväl tar det kraftigt i pannan när man väl är där. Min rygg bråkar, och rätt så ordentligt nu. Det är nu ganska exakt två veckor sedan de första symptomen började, och den första veckan gick det bra att löpa och träna trots att jag lite kände av en smärta i nedre ryggen, men nu i 5-6 dagar har det varit så illa att det inte går att löpa. Att vila mera under julveckan gjorde inte heller läget så mycket bättre. Har försökt byta ut löpningen mot skogsvandringar bl.a., och ett 60 min VK-pass jag ursrungligen hade tänkt göra på löpmattan fick jag göra på crosstrainern i stället (för att det kanske lite ändå påminner om löpsteget, men är skonsammare). Men att gå i skogen och vara på crosstrainern är inte heller helt smärtfritt, och speciellt inte idag då jag skulle bege mig ut med stavar i skogen, då blev det riktigt illa.
 
Så för tillfället smakar det lite sk*t. Känns liksom lite typiskt, man anmäler sig till maratonloppet i Spanien, och dagen därpå börjar det krämppas. Jag ringde dock i mellandagarna och bokade en kiropraktor-tid, och ska dit imorgonbitti, så jag hoppas VERKLIGEN att han lyckas klämma ngt på plats där. Annars kommer jag mycket sannolikt att börja klättra längs väggarna här.
 
En bild från Trainium och crosstrainer-passet jag försökte göra där. Skaffade alltså kort dit här före jul ännu, ett 10 gångers kort. Det var en kväll jag skulle göra ett hårdare pass och som det var riktigt halt ute, som jag bestämde mig att köra till Ekenäs i stället. Det blev Trainium av alla gym jag funderat på, eftersom jag hört så mycket bra om deras träningar och de har den utrustning jag behöver: löpmatta, cyklar, crosstrainers, skierg och så bastu. Och deras dragna jumppatimmar går ut på funktionell träning ganska långt. Hederlig cirkelträning liksom, med bra utrustning. Sen har de ju förstås också vanlig gymutrustning, om man nån gång sku känna för det. Jag var faktiskt på deras Pulse-pass här i förra veckan och tyckte det var riktigt effektivt. Passar både elitidrottaren som motionären.
Har idag resten av dagen sysselsatt mig med stretchning och så har jag gett elstötar åt mina muskler med en såndär Pain Reliever-mojäng som vi fick av mina svärföräldrar för några dagar sen. Detta i hopp om att få uppmjukat musklerna kring höft och lår, ifall det är så att det är därifrån som spänningarna kommer, och inte ryggen. Och efter att ha gett lite stroka åt dom stora musklerna känns det faktiskt lite bättre. Bättre i alla fall än när jag kom in från min korta skogsrunda. Men tror ändå att det också behövs en kotknackare för att få allt på plats.
En sådan mojäng av Omron. Verkar nog leverera, i alla fall mot muskelsmärtor!
I övrigt har dagarna varit lugna. Har en vecka semester kvar nu tills jag ska på jobb en vecka, och sedan börjar mina 2 års studier för högre yrkeshögskoleexamen för polis, som sedan ger befälskompetens. Kan säga att det är väldigt blandade känslor inför dethär, men ska försöka under den här sista lediga veckan att svänga alla tvivel till positiva tankar, och ge det hela en chans i alla fall. Kanske blir jag också positivt överraskad då jag väl är där. Men just nu känns det som att jag skulle vilja vara föräldraledig ännu i ett halvår till åtminstone. Mest är det pendlandet och att vara kvällarna i Tammerfors en stor del av våren som jag inte diggar. Hur mycket det kommer att bli vet jag inte ännu eftersom vi inte fått ngt schema, men vi får se hur det verkar då vi kommer så långt. Det är inte otänkbart för mig heller att välja att hoppa av kursen, det här är inget jag känner att jag måste få göra, så på det viset känns det okej ändå ifall det skulle visa sig att det bara känns fel. Det blir bara att hastigt svarva ihop en plan B i så fall :)
 
Här är jag och tösen på skogsvandring på nyårsaftonen. Det var jätte lugnt och stilla i skogen, perfekt program för årets sista dag. Så skönt att man nästan glömde ryggvärken.
Senare på kvällen blev det fyrverkerier i Pojo och schamppis hemma. Blev bjuden på räksmörgås, eller snarare räklimpa, för som ni kanske ser hade inte kocken sparat på ingredienserna. 2 påsar räkor per man och en Backers Paavo-limpa delat på två, typ! Gott som bara den. Må det nya året bli lika gott för er alla! :)

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

JonnaÖ

Löper, orienterar, skidar, cyklar, simmar och gymmar, bl.a. Till yrket är jag polis. Brukar även sysselsätta mig med skogspromenader, hantverk, piano & sång, och så läser/lyssnar jag på en hel del böcker. Bor på landsbygden i Raseborg, Finland, med min man, vår dotter och två svarta katter.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela