jonna springer

En träningsblogg. Mest om löpträning, men även andra grenar får lite utrymme - likaså även annat diverse som hör min vardag till. Vår dotter föddes i juli så en del blir det om träning efter graviditeten och om träning inför mitt nuvarande mål: Stockholm marathon på tiden 3:15.

Good old Herwood

Publicerad 2018-01-09 21:40:55 i Allmänt, Löpning, Skador, Träning,

En bild från välbekanta Ruskontie där jag i dagsläget har sprungit av och an ganska många gånger. Rakt och lite trist, men på sommaren gillar jag att det är 100% solsken där, och på vintern brukar det vara helt bra plogat och sandat och belysning hela vägen. Och inga trafikljus.
Det var en riktigt skön löplänk, vacker och färggrann solnedgång, några minusgrader och ingen vind. Nästa vecka då (om?) jag kommer hit, ska jag ta skidorna med och göra årets (och vinterns) första skidpass.
Träningen jag gjorde var ett 50-minuters VK-pass med 10 min uppvärmning och nedvarvning. Det kändes riktigt okej. Siktade på att hålla en fart på ca 4.30, d.v.s. maratonfart, och det kändes bra och bekvämt att hålla den takten. Jag märker dock att då tankarna börja vandra iväg när jag springer, så vill farten bli och ligga kring 4.45 och 4.50, om jag inte är uppmärksam. Vilket ju kanske betyder att 4.30 inte ännu riktigt är en "naturlig" långdistans VK-fart för mig. Ännu. Före ryggontet började gjorde jag ett exakt likadant pass, men på löpmatta och med farten 4.00 jämnt. Det var nog dock ganska nära maxlängd vad jag orkar löpa med den farten. Och på matta är det ju också betydligt lättare att faktiskt hålla en viss fart, tror inte jag skulle ha lyckats med samma sak ute på vägarna. Nu idag var det ju både snö och is som underlag, och jag hade dubbskor och vinterkläder på, vilket nog alltid gör det lite långsammare. Men lite arbete kvar har vi nog ännu :)
Men jätteskönt att löpa på ute med lite mera fart. Gjorde lite yoga ännu inne på golvet då jag kom tillbaka. Stretchingen lämnar jag i mellan idag, gårdagens gym har satt sina spår i musklerna så att säga...
Märkte även en del gatuarbeten när jag var ute. Vi närmare titt hoksade jag att det är ju spåran de bygger. De arbetena var inte påbörjade ännu i maj när jag var här senast. Får se om man ännu ser den dagen då man åker spåra i Hervanta! 
Nu ska jag gå och sova. Imorse vaknade jag upp med röda ögon och näsan täppt, och börjar nu igen känna av nästäppan. Det försvann under dagen och jag misstänker att det har med detta inkvarteringshus här att göra, och inte en flunssa. Nåh, kommer jag hit och studerar igen så borde vi inkvarteras i ett annat hus, så vi ska hoppas att jag inte behöver bry mig mera om den saken i så fall. Och imorgon blir det morgonträning för sen ska jag hem! Har inbokat kiropraktor till torsdagen igen (ska se om jag far alls), idrottsmassage på fredag, och 90 minuters massage (finns för 20:isen på Raseborgs fysioterapi som bäst, passa på och boka om det ännu finns tider!) igen på fredagen om 2 veckor, och sedan har jag fascia-behandlingar de därpå två följande fredagarna. Int så huttot må jag säga!

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

JonnaÖ

Löper, orienterar, skidar, cyklar, simmar och gymmar, bl.a. Till yrket är jag polis. Brukar även sysselsätta mig med skogspromenader, hantverk, piano & sång, och så läser/lyssnar jag på en hel del böcker. Bor på landsbygden i Raseborg, Finland, med min man, vår dotter och två svarta katter.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela