jonna springer

En träningsblogg. Mest om löpträning, men även andra grenar får lite utrymme - likaså även annat diverse som hör min vardag till. Vår dotter föddes i juli så en del blir det om träning efter graviditeten och om träning inför mitt nuvarande mål: Stockholm marathon på tiden 3:15.

Det drar ihop sig

Publicerad 2018-02-18 10:03:47 i Allmänt, Löpning, Maraton, Skador, Träning,

En vecka kvar nu till start i Sevilla. Hade tänkt jag skulle skriva här om min förberedande träning under de sista 2-3 veckorna, men den har nu inte riktigt gått som planerat. Just nu sitter jag här med lite flunssakänningar, det är tredje dagen i rad nu, och hoppas att det inte ska bryta ut i något värre. Har nog tränat riktigt godtagbara mängder ändå de senaste två veckorna, men mindre än vad jag hade tänkt. Hade ju fasciabehandlingar två fredagar i rad, och efter dem blev det två träningsfria dagar för att få ut så mycket av behandlingarna som möjligt. Sedan har pendlandet till Tammerfors också varit lite av en tids- och energitjuv, så förberedelserna har inte på något sätt varit optimala. Men så här har det sett ut:
 
3 veckor kvar: 
må 5.2. sista långa länken, PK 2h30 min, 27 km.
ti 6.2. PK 50 min cykling
ons 7.2 löpning på matta 15 PK + 30 min VK + 10 PK
to 8.2 vila
fre 9.2. PK 50 min löpning med barnvagnen
lö-sö 10-11.2 vila
 
2 veckor kvar:
må 12.2 PK löpning 1h 45 min, 22 km
ti 13.2 PK 30 min löpning
ons 14.2 löpning på matta PK 15min + 6 x 1 km (4:30, 4:20, 4:00, 3:50, 3:40, 3:30) + 10 min PK
to 15.2 vila
fre 16.2 PK cykling 40 min
lösö 17-18.2 flunssa.......
 
Nu inkommande vecka skulle min träning enligt programmet se ut som följer:
må 19.2. 10 min PK + 25 min TV-reipas, men inte för hårt + 10 min PK + stretching
ti 20.2 PK 30 min + stretching
on 21.2 vila
to 22.2 5 x 500 m (på ca 2 min, så inte för hårt), 30 min tillsammans + börja tankningen
fre-lö 23-24.5. vila
sö 25.2 Maraton
 
Måndagens och tisdagens träning kommer jag nog att lämna bort oberoende hur läget är med flunssan, men det känns dumt att riskera att den skulle komma tillbaka igen. Någon bensträckare före loppet vore dock bra. Formen är vad den är nu, det går inte mera att försöka bättra på den, det är mera känslan i benen och kroppen, och finslipning, som den här veckans träningar skulle gå ut på. Vet att jag nog kommer runt loppet där i Sevilla fast det inte nu går som ursprungligen planerat med förberedelserna. Och återigen, detta är ju inte mitt huvudmål utan ett lopp för att testa formen och fiilisen inför i sommar. Så länge inte flunssan blir värre är det bara att njuta härifrån nu! Och väderprognosen ser ju rätt lovande ut!
 
 
Fasciabehandlingarna annars som jag var på, så var nog värda sitt pris. Andra gången hade jag Leena att igen behandla vristen i huvudsak. Jag var nämligen och vrickade/stukade den igen dagen efter första behandlingen. Jag gjorde ingenting speciellt just då, stod bara ute i snön, och plötsligt for foten runt. Och det var ju orsaken också till att man skulle ta det lugnare i två dagar efter behandlingen, att skaderisken är extra hög. Vet inte hur mycket vrickningen inverkade på behandlingens effekt, tror nog det oberoende skulle ha funnits kvar att jobba på styvheten i vristen, men lite synd var det ju. Efter andra behandlingen kändes det igen betydligt bättre, men nu en vecka senare måste jag ändå säga att det är som att styvheten lite vill komma tillbaka. Har försökt upprätthålla rörligheten i vristen, Leena sa att det är viktigt också för att nerverna ska väckas igen och signalera snabbare, men tror jag borde satsa ännu mera på det. Å andra sidan har jag haft den här styva vristen i säkert 5-6 år åtminstone, så att problemet skulle försvinna på en eller två behandlingar är väl inte riktigt realistiskt heller.
De senaste veckornas mulna dagar och mörka kvällar har nog fått mig att stundvis längta till andra breddgrader, men som tur kommer det alltid någon ljusare dag i mellan. Och nu är det ju faktiskt nästan ljust till kl 18 på kvällen. Kontrasten till barmark i Spanien kommer dock att vara ganska stor, då de flesta träningarna här på sistone har gjorts i lös snö/snöslask eller på halt underlag. Hoppas att fötterna också är med på noterna sedan, då man både byter skor från nabbskor till vanliga lenkkare, och löper på asfalt och stenläggningar. Lite krämppor får man nog räkna med, huvudsaken är att de inte blir långvariga. Temperaturen kommer också att vara en annan än man nu vant sig med, men ifall den hålls kring 15 och inte på andra sidan 20, så ska det nog inte vara något problem alls. 
Idag ska jag packa ihop allt för resan. Vi åker på torsdagkväll och har sedan fredag och lördag där att turista lite och för mig att förbereda mig. Loppet går sedan 8.30 på söndagmorgon. Har färdig busstransport direkt från hotellet till starten, vilket är bekvämt, man behöver inte sätta energi på det arrangemanget. Ska försöka hinna uppdatera här ännu innan avfärd!

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

JonnaÖ

Löper, orienterar, skidar, cyklar, simmar och gymmar, bl.a. Till yrket är jag polis. Brukar även sysselsätta mig med skogspromenader, hantverk, piano & sång, och så läser/lyssnar jag på en hel del böcker. Bor på landsbygden i Raseborg, Finland, med min man, vår dotter och två svarta katter.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela