jonna springer

En träningsblogg. Mest om löpträning, men även andra grenar får lite utrymme - likaså även annat diverse som hör min vardag till. Vår dotter föddes i juli så en del blir det om träning efter graviditeten och om träning inför mitt nuvarande mål: Stockholm marathon på tiden 3:15.

Lycka är...

Publicerad 2017-12-11 20:11:00 i Allmänt, Löpning, Träning,

...att få äta en näve med pepparkakor direkt efter länken! 
Bakade en 300-400 stycken på självständighetsdagen och min man var orolig över att vi sku ha av dem i skåpet ännu nästa höst. Själv är jag mest orolig över om dom ska räcka ända till julen... dom är nämligen extra goda just när man kommer in från länken! 20 st far lätt utan att kännas nånstans... och det är 13 dagar kvar till jul... 13 x 20... det är lite sådär frågan om! Som tur finns det ju lite smått annat att äta på julen också ifall de här går åt som återhämtningsnäring åt Jonna :)
 
Förutom pepparkakor, är lycka också när träningen går bra och ger resultat. Har under den senaste veckan gjort flera VK-löppass: intervaller och spurter och jämna pass. Och det är kul att märka att medeltalsfarten kan hållas på behövlig maratonfartsnivå och det ändå kan kännas som "ledig" löpning. Behöver inte pressa på något sätt för att hållas där, utan det känns bekvämt. T.o.m. en km-fart på 4.10-4.15 känns rätt okej. Det är ju dock en annan sak att springa så i 42 km, än i 10 km, det är jag medveten om, men det betyder ändå att jag gjort framsteg igen sedan ca 1 månad tillbaka. Spurtpassen som jag har gjort under de senaste två veckorna (gör 8 x 100 m sprurter hårt, men ledigt, under en vanlig länk på ca 50 minuter) upplever jag också att har gjort gott. Inte så mycket för syreupptagningsförmågan eller för själva musklerna, men för nervsystemet och att få kroppen att bli bekvämare med ett hårdare steg. Så all is good så här långt med träningen, jag är väldigt nöjd och glad och hoppfull på att mitt mål ska lyckas!
 
Tänker dock inte återge här alla träningar jag sysselsatt mig med under den här 2 veckors skrivpausen (som berott på studier ganska långt, både folkrätt och pedagogik har hållit mig sysselsatt), men några upplevelser tänkte jag dela med mig av.
 
Självständighetsdagen. Vilken jättefin dag! Var ute och sprang en fartleksträning, 60 minuter med ca 2 minuters hårdare löpning och 3 min lugnare, och så uppvärmning och nerjoggning så 1h 20 min totalt. Sprang på väg mot Snappertuna city, men kunde inte låta bli att göra en avstickare till Telegrafberget då det var så fint väder och jag inte hade barnvagnen med mig. Tog säkert 50 bilder på den länken...
Under lillajulen var vi också en sväng till Liljendal, och den helgen var det mestadels regnit och blåsigt. Kändes lite lyxigt då att i ställe kunna välja att springa på löpmatta, i hemmagymet hos mina föräldrar.
Gjorde då ena dagen en spurtträning med 8 x 100m (som egentligen blev ca 20 sekunders spurter med löpmattan på full hastighet). Efter ca halva träningen kom farsan också för att träna lite, och han sa då att "det är ju sen uppförsbacke på den där" när jag sprang på mattan. Jag fattade inte vad han menade för jag hade ju satt lutningsinställningarna på noll. Men så pekade han mot golvet och där fanns ju då en en extra träklabb under framändan på löpmattan. Så att man nu inte bara i misstag skulle få för lite träning liksom :)
Farsgubben ut och ror.
Såhär fixar man löplutning i östra nyland.
 
För övrigt har jag nu ett träningsprogram som jag följer! Det är Juoksija-tidningens Move-träningsprogram som skapar en träningsstomme åt en då man matar in vad man har för målsättning att löpa och på vilken tid. Har använt mig av det tidigare nån gång också, och har tyckt om upplägget. Har använt det nu i 2 veckor och har ett program som går till slutet av februari då det ska bli mitt test-maratonlopp. Så får man se hurdana ändringsbehov det finns efter det för att kunna slipa formen till början av juni och stockholm marathon. Så här ser ex. denna vecka ut. Lite otydligt, men kanske man får ett hum om vad det står.
Annat intressant är att jag och min man är anmälda till ToughViking i Helsingfors nästa september tillsammans med fyra andra kaverin! Ska bli en rolig och annorlunda tävlingsupplevelse, där man lite hamnar fundera på andra träningsmoment också än bara löpningen. Arm- och greppstyrka tror jag i synnerhet.
 
Trevlig julväntan!
Mitt pyssel idag!

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

JonnaÖ

Löper, orienterar, skidar, cyklar, simmar och gymmar, bl.a. Till yrket är jag polis. Brukar även sysselsätta mig med skogspromenader, hantverk, piano & sång, och så läser/lyssnar jag på en hel del böcker. Bor på landsbygden i Raseborg, Finland, med min man, vår dotter och två svarta katter.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela